foodora och Svenska Transportarbetareförbundet skriver historiskt kollektivavtal

25/2 | Sedan februari 2020 har Svenska Transportarbetareförbundet och foodora suttit i förhandlingar för ett kollektivavtal som omfattar företagets verksamhet inklusive cykel- och mopedbud. Kollektivavtalet är nu klart och gäller fr.o.m den 1 april 2021. Avtalet kommer att reglera villkoren för drygt 2000 foodoraanställda bud.

Kollektivavtalet är det första i Sverige där den ena parten är ett så kallat plattformsföretag.

-Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

– Det har varit foodoras absoluta ambition att komma i mål med förhandlingarna. Vårt främsta fokus har varit på våra anställda bud och samtidigt värna om de restauranger och butiker som är anslutna till oss. Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch. Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd foodora Sverige.

Kollektivavtalet innehåller bland annat:

● Höjda löner och ersättningar för buden under vissa tider
● Årliga löneökningar i linje med märket
● Ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder
● Pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal
● Rutiner och riktlinjer om hur parterna gemensamt ska arbeta för cykel- och mopedbudens arbetsmiljö

Inom kort kommer Transports medlemmar att kunna läsa avtalet i sin helhet på Mina Sidor.

Frågor besvaras av vår presstelefon 08-480 33 70 eller via pressmailen press@transport.se