Historisk överenskommelse för Kabinavtalet

Publicerat 25 maj 2025

Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) och Svenska Flygbranschen har nått en historisk överenskommelse för kabinanställda. Varslet om stridsåtgärder dras därmed tillbaka.

För första gången har Transport förhandlat om Kabinavtalet, då avtalsområdet skrevs över från fackförbundet Unionen tidigare i år. Nu har en historisk överenskommelse nåtts mellan Transport och Svenska Flygbranschen efter att Transport tvingades att varsla om stridsåtgärder.

- Överenskommelsen innebär förändringar som arbetsgivarna inte har tillgodosett på decennier. Nu har vi fått till en historisk överenskommelse som jag med stolthet står bakom. Uppgörelsen innebär förbättrade förutsättningar och villkor för kabinanställda, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Bakgrunden till att Transport varslade om stridsåtgärder, i form av strejk och blockad, var arbetsgivarnas ovilja att möta kraven om förbättrade arbetsvillkor för kabinanställda samt hur den lokala förhandlingsprocessen ska gå till på respektive flygbolag.

- Tidigare har de lokala förhandlingarna på respektive flygbolag varit bakbundna av fredsplikt. Förr kunde arbetsgivarna diktera villkoren lokalt, men nu är det stopp för det. Vi har fått igenom en rättvis förhandlingsprocess lokalt som innebär stärkt förhandlingsstyrka och som i längden möjliggör tryggare arbetsvillkor på varje flygbolag i Sverige, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Ett preliminärt centralt Kabinavtal är tecknat och träder i kraft retroaktivt från 1 maj 2025 – förutsatt att lokala förhandlingar är avslutade på respektive flygbolag senast den 18 juni 2025.

I det preliminära centrala avtalet, som gäller för samtliga flygbolag i Sverige som går under Kabinavtalet, har Transport fått in tydliga förbättringar. Maximal planerad flygtid på 47,5 timmar per rullande 7 dagar införs i det centrala avtalet. Branscherfarenhet kan numera tillgodoräknas vid byte av flygbolag, vilket tidigare inte varit möjligt. 

I samband med uppgörelsen dras de varslade stridsåtgärderna tillbaka.

Om överenskommelsen:

  • Lokala förhandlingar på respektive flygbolag ska nu inledas. Fredsplikt gäller fram till den 18 juni 2025 (som innebär att inga stridsåtgärder som strejk och blockad är möjliga att ta till). Historiskt har de lokala förhandlingarna varit bakbundna av fredsplikt, vilket skapat en orättvis förhandlingsprocess lokalt.

  • Ett preliminärt centralt Kabinavtal (som gäller för samtliga flygbolag som går under Kabinavtalet med Svenska Flygbranschen) är tecknat och träder i kraft retroaktivt från 1 maj 2025 – förutsatt att de lokala förhandlingarna är avslutade senast 18 juni 2025.

Om det preliminära centrala Kabinavtalet:

  • Avtalet träder i kraft retroaktivt från den 1 maj 2025 – förutsatt att lokala förhandlingar på respektive bolag är klara eller om annat meddelas.

  • Tvåårig avtalsperiod. Avtalsperioden gäller från 1 maj 2025 till 30 april 2027.

  • Maximal planerad flygtid är 47,5 timmar per rullande 7 dagar. Om undantag mot förmodan behöver göras måste detta godkännas av Transport centralt. (Tidigare kunde avsteg från flygtiden beslutas lokalt).

  • Tillgodoräkning av branscherfarenhet. Anställda som byter flygbolag kan tillgodoräkna sig branscherfarenhet upp till 4 år under de senaste 5 åren. Även lönen ges i motsvarande lönetabell utifrån år i yrket. Tidigare har detta inte varit möjligt utan vid byte av flygbolag har du blivit anställd som om du aldrig tidigare flugit.

  • Arbetsgrupper tillsätts som ska se över framtidens löne- och avtalsstruktur samt förhandlingsordning.

Vi kommer uppdatera med mer information om överenskommelsen kontinuerligt.

Click here information in English