Avtal klart Hamn- och Stuveriavtalet

Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) och Sveriges Hamnar är överens om ett nytt Hamn- och Stuveriavtal. Varslet om stridsåtgärder dras därmed tillbaka och ingen konflikt kommer att bryta ut.
Bakgrunden till att Transport varslade om stridsåtgärder, i form av blockad och strejk, var arbetsgivarnas ovilja att möta kravet mot missbruk av inhyrd personal. Nu har en lösning nåtts som innebär stärkta regler vid inhyrning.
- Nu har vi träffat ett avtal som på ett bättre sätt reglerar bemanningsfrågan, något som vi var beredda att gå ut i konflikt om. Avtalet innehåller även andra positiva delar till exempel införande av delpension. Uppgörelsen kommer skapa trygghet, långsiktighet och bättre villkor för våra medlemmar i hamnarna, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Om avtalet
- Avtalsperioden är två år, och gäller från 1 maj 2025 till 30 april 2027.
- Stärkta regler vid inhyrning av personal införs, vilket kommer öka tryggheten på arbetsplatserna.
- Avtalet innehåller stabila löneökningar, för hamnarbetare i hela landet.
- Delpension införs, med start 2026.
- En ny arbetsgrupp tillsätts, som ska se över framtida lönesystem med fokus på kompetens och erfarenhet.
- Fortsatt starkt skydd för arbetstidsregleringar, något Transport värnar högt.
Löner
Avtalet innebär stabila löneökningar för hamnarbetare i hela landet.
1 maj 2025 höjs månadslönerna med 1 185 kronor.
1 maj 2026 höjs månadslönerna med 1 045 kronor.
Övriga tillägg höjs med 3,4 procent respektive 2,9 procent.
Delpension
En av de viktigaste nyheterna är införandet av en delpensionslösning som träder i kraft 2026. Den innebär en extra pensionsavsättning på 0,1 procent – en start på en förbättring av avtalspensionerna som vi är mycket glada över att nu även hamnarbetarna får ta del av.
Mer information om avtalet ges allt eftersom.