Snabba leveranser kräver en bra lön och säkra anställningsförhållanden!

Detta är riktiga yrken som förtjänar riktiga anställningar med schyssta villkor. Allt annat är oanständigt.

Hög tid för förändring

Transportarbetareförbundet är fackförbundet för dig som jobbar som cykelbud. Tillsammans arbetar vi för konkreta förbättringar i branschen som
  • trygga anställningar
  • säker arbetsmiljö
  • en skälig lön

Seriösa arbetsgivare tecknar kollektivavtal

För att garantera bra arbetsvillkor krävs kollektivavtal. Avtalet ger rätt till den lön som facket och arbetsgivarna kommit överens om, det ger rätt till en godarbetsmiljö, bra försäkringar, avsättning till pensionen med mera. Det är dags för Foodora att visa att de menar allvar med att de är en seriös arbetsgivare – genom att teckna ett kollektivavtal med Transport.

 

Gå med i Transport och var med och påverka!

Vi behöver vara fler som står bakom kravet på kollektivavtal. Gå med och bidra till ett ännu starkare fackförbund.
Som Transportmedlem får du dessutom:
  • Stöd och rådgivning
  • Kunskaper och verktyg för att påverka dina arbetsvillkor.
  • Försäkringar på arbetet och fritiden
  • Många andra medlemsförmåner!

Just nu sparar du 400 kronor!

För Foodora-bud har vi nu en schysst kampanj som innebär att du får tillbaka 300 kronor av din medlemsavgift efter 7 månader om du väljer autogiro. Dessutom är första månaden gratis. Totalt sparar du alltså 400 kronor!
Så här funkar det:
  • Ansök om medlemskap på transport.se/blimedlem och välj autogiro.
  • Första månaden är gratis. Därefter betalar du mellan 100 och 170 kr i sex månader (beroende på vilken ort du arbetar på) och får sedan ett superpresentkort på 300 kronor direkt till din smartphone!
Du har dessutom möjlighet att värva en kompis och få 200 kronor per värvad
kollega! Ju fler vi blir, desto mer kan vi påverka!

 

Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet. Det handlar inte längre om några matbud på cykel i våra storstäder. Det handlar om taxi, om bud och om åkeri. Det handlar om tusentals människor som i ett digitalt daglöneri arbetar under usla villkor för företag som gör allt de kan för att komma undan arbetsgivaransvar. Jag menar att detta ytterst handlar om ett hot mot den svenska modellen och mot fackföreningsrörelsen.

Plattformsföretagen är här för att stanna i transportsektorn och Transport är inte negativa till innovation och ny teknik. Vi är negativa till hur, många av dem, utnyttjar människor samvetslöst. Företagen själva hävdar att de endast tillhandahåller en teknisk plattform där uppdragsgivare och uppdragstagare kan mötas och göra upp affärer. Tack vare denna match making kan sedan stressade människor få lunchmaten budad till kontoret och grovsoporna körda till tippen på helgen. Du kan få den byrå du köpt på Blocket ”urbad” hem till dig precis när du önskar för nästan inga pengar alls och buden som kör får praktiskt taget turista i sin egen stad, träna, se vackra vyer och få betalt samtidigt. Vem som helst som har ett körkort, en bil eller cykel och en smart phone får jobba. Härligt! Eller?

Nej, kamrater, medaljen har en smutsig baksida. Det här handlar i många fall om företag som inte vill ta ett arbetsgivaransvar och låter människor jobba helt utan trygghet och till usla löner. Låt mig ta ett exempel. Ett företag erbjuder bud-tjänster där den som hämtar en beställd vara i en butik och levererar den till kunden får 80 kronor per leverans. 80 kronor. Före skatt. För dessa 80 kronor skall man stå för egen cykel, bil eller lastbil och telefon, och man skall betala sociala avgifter. Man skall dessutom ha råd att stanna hemma vid sjukdom, skada eller vård av barn, helt utan ersättning. Det här är bud, taxichaufförer och lastbilschaufförer som skall kunna leva i samma samhälle som vi andra; köpa bostad och handla mat. Det finns mig veterligen inga uber-samhällen där man får bostadslån till andra villkor, eller du kan handla mat till uber-priser. Konsekvensen blir att människor trycks ut eller hålls kvar i ett utanförskap.

Mina vänner, så här kan vi inte ha det på svensk arbetsmarknad. Vi på Transport kan inte ha oseriösa aktörer inom taxi, bud och åkeri som konkurrerar genom usla villkor och där vi blir utslängda med huvudet före när vi knackar på och vill föra en dialog. Fenomenet sprider sig också in i andra yrken och branscher som exempelvis hemtjänst. Vi kan inte ha en ordning där det inte finns någon arbetsgivare och den svenska modellen faktiskt hotas på sikt.

Men, frågar sig vän av ordning, är detta verkligen en fråga som Transport skall driva när det finns så mycket annat att fokusera på? Jag tror så här; vi måste kunna hålla två saker i huvudet samtidigt. Vi måste kunna förhandla bra avtal idag, arbeta mot social dumping i åkerinäringen idag och för en trygg arbetsmiljö för väktare idag samtidigt som vi ser till att blicka framåt och vara starka i motverkandet av dessa oseriösa krafter. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det faktiskt är en ödesfråga för fackföreningsrörelsen att vi tar det här hotet på allvar, vågar fråga oss själva vad vi behöver göra för att avvärja det och sedan gör det tillsammans med kamraterna i de andra LO-förbunden. Vi måste börja idag, inte imorgon. Det kommer jag att kämpa för.

 

Genom den framväxande gig-ekonomin ser vi hur en modern form av springschas utnyttjas med urusla arbetsvillkor i en farlig arbetsmiljö. Detta är riktiga yrken som förtjänar riktiga anställningar med schyssta villkor. Allt annat är oanständigt, det skriver Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet som tagit initiativet inom LO att diskutera arbetsmarknadens utmaning med plattformsföretagen.

I dagens samhälle är tid pengar. Många vill effektivisera arbetsplatsen så långt det går, lika vanligt är det att man vill få vardagspusslet att gå ihop. Det är där plattformsföretagen kommer in. Någon som levererar lunchsalladerna till arbetsmötet eller den varma maten direkt hem till den stressade småbarnsföräldern i storstaden. Någon som hämtar garagerensningen eller byrån du köpt på nätet. Ibland med cykel, ibland med bil men ibland även helt utan fordon och istället lätt joggandes fram genom kvarteren. Men priset är högt; för individen.

De som arbetar i den så kallade gig- eller plattformsekonomin vittnar om osunda arbetsvillkor och en farlig arbetsmiljö där ansvaret vilar helt på den enskildes axlar. Du får själv stå för din arbetsutrustning och dess underhåll. Du står för dina försäkringar och du kör ofta under enorm tidspress som leder till riskfyllda situationer i storstadstrafiken; och inte sällan till olyckor som gör att du inte kan arbeta på ett tag. Då kan du heller inte tjäna några pengar eftersom du inte är anställd.

Låt mig säga detta: vi är inga bakåtsträvare. Självklart är det bra med kreativitet, innovation och nya arbetstillfällen. Men inte på bekostnad av anställningsvillkor och arbetsmiljö.

Gig-företagen har alla liknande grundläggande affärsidé; att undvika arbetsgivaransvar så långt det är möjligt. Något enstaka har tagit ett steg i rätt riktning genom att faktiskt anställa. Däremot lämnar arbetsvillkoren, med en månads anställning åt gången, undermålig arbetsmiljö och mycket oklara försäkringsvillkor övrigt att önska. De flesta verkar dock helt utan anställda som istället arbetar i egenanställningsföretag eller har F-skatt. Ansvaret för arbetsmiljön anser plattformarna ligger på individen, eller möjligen på den som beställt tjänsten. En absurd tanke.

Vi känner igen problemen från andra delar av arbetsmarknaden. Det handlar om allmän visstid med korta anställningskontrakt och få eller inga garanterade timmar. Det handlar om utnyttjande av underleverantörer eller falska egenföretagare för att slippa ansvar och flytta ner riskerna till de anställda. Och det handlar om en kultur där arbetare förväntas hålla tyst och acceptera de villkoren som dikteras, med risk för den egna hälsan och ekonomin.

Transportarbetareförbundet vill se följande lösningar:

  • Ta bort allmän visstid som anställningsform.
  • Begränsa möjligheterna att ha egenföretagande i en ställning som liknar anställning
  • Egenanställningsföretag borde falla under samma lagstiftning som bemanningsföretagen.