Debatt: ”Dumpa inte våra villkor med skattepengar!”

I maj förra året beslutade riksdagen om arbetsrättsliga villkor vid upphandlingar. Det var bra, men inte tillräckligt. Från Transports sida vill vi nu se obligatorisk personalövergång vid upphandling, där det är möjligt, och en obligatorisk dialog mellan lokal fackförening och upphandlare. Skattepengar skall användas ansvarsfullt och inte till att dumpa svenska villkor.

Riksdagens beslut om villkor vid upphandlingar var viktigt. Det var en kompromiss som innebär att man i större upphandlingar måste ställa krav enligt kollektivavtalens respektive lägstanivå när det gäller arbetstid, lön och semester. Även om Transport gärna hade sett att det också hade omfattat pensioner och försäkringar så var detta ett viktigt beslut. Inte minst för taxinäringen som länge har plågats av att prisdumpning har lett till usla löner och undermålig arbetsmiljö.

Oavsett politisk tillhörighet, och även om synen på vad som är rimliga nivåer varierar, så förefaller det finnas en stolthet i Sverige över att betala skatt som går till vår gemensamma välfärd. Det, liksom allemansrätten och den svenska modellen, är en av grundpelarna i vårt land som vi måste värna om. En av de saker som väljarna måste ta ställning till är att rösta på det parti man anser kommer att skapa rimliga skattenivåer och förvalta våra skattepengar på bästa sätt. Transports ansvar är att driva de frågor som är viktiga för våra medlemmar och stötta det parti som vi anser motsvarar den politiken. Schyssta villkor är en sådan fråga.

För att värna vår gemensamma modell och vår välfärd så måste skattepengarna användas på ett ansvarsfullt sätt, inte för att skapa större klyftor och skapa otrygghet på svensk arbetsmarknad. Är det verkligen rimligt att man som sopåkare skall behöva oroa sig för om man skall bli arbetslös vart fjärde år när det är upphandling? Vi tycker inte det. Vi tycker att det skall vara krav på obligatorisk personalövergång vid upphandling, där det är möjligt. I Bergslagen genomfördes nyligen en upphandling av sophämtning där fyra S-ledda kommuner utan att blinka ställde nio sopgubbar inför valet att sluta köra sopor i regionen eller bli av med kollektivavtal, få sina anställningsår på upp till 34 år nollade och dessutom gå in i provanställning på sex månader. Detta för kommunen skulle spara 52 000 kronor.

De är dock inte ensamma om detta problem. Vi ser att arbetare efter arbetare hamnar i samma situation som renhållningsarbetarna i Bergslagen. Det är en skam för Sverige.​

Det är svårt att genomföra bra upphandlingar och det märks när kommuner, landsting och myndigheter misslyckas med att förena en bra affär med anständiga villkor för dem som jobbar. Därför ser vi nu fram emot att politiken tar ansvar för att våra villkor inte dumpas med skattepengar.

Vi ser också betydelsen av en dialog mellan fack och upphandlare. Den behöver inte vara avancerad eller betungande, men vi tycker att man skall vända sig till aktuellt fackförbund med frågan om det finns något som är angeläget att känna till.  Det kan ju inte vara så att en upphandling bara skall vara en ”bra affär”? Det borde rimligtvis också vara intressant att veta till exempel huruvida det aktuella företaget betalar skatt i Sverige och hur man behandlar sin personal.

Med dessa åtgärder skulle man ta ytterligare steg för att försäkra sig om att våra skattepengar inte bidrar till att dumpa villkoren på svensk arbetsmarknad.

 

Tommy Wreeth
Ordförande Svenska Transportarbetareförbundet
April 2018