Matbudföretagen som utnyttjar arbetare

Flera granskningar har visat att matleveransföretag som Foodora och Uber Eats använder en affärsmodell där buden arbetar under dåliga villkor, ofta till en väldigt låg ersättning . Det är bakgrunden till vår underskriftskampanj ”Hur gott smakar 39 kr i timmen?”

Här når du kampanjsidan och kan dessutom ta del av våra och andras inlägg i diskussionen om den nya plattformsekonomin och matbud.

Öppet brev till hamburgerkedjan Max:

Är det rimligt att de som levererar er mat tjänar 39 kr i timmen?

Max är en arbetsgivare som är en förebild för hur vi vill att företag ska se ut på svensk arbetsmarknad. Det verkar som att ni bryr er om era anställda. Ni har tecknat kollektivavtal på alla era restauranger. Det ger de anställda rätt till en schysst lön, försäkringar, övertidsersättning och årliga löneökningar. Det är bra. Men varför använder ni då leverantörer för utkörning av mat som står långt ifrån er egen värdegrund?

Läs vårt öppna brev till Max i Aftonbladet

”Det gäller alla på svensk arbetsmarknad”

Markus Pettersson, tf ordförande för Transportarbetareförbundet, förklarar varför frågan är så viktig.

Gärna kreativa företag – men med schyssta villkor

I dagens samhälle är tid pengar. Många vill effektivisera arbetsplatsen så långt det går, lika vanligt är det att man vill få vardagspusslet att gå ihop lite lättare. Det är där matbuden kommer in.

Läs debattartikeln i ETC

Intervju i SR:s Studio Ett 10 maj

”Modern teknik ska inte användas för att försämra våra medlemmars arbetsvillkor, det tänker vi på Transport aldrig acceptera!”

Transportpodden om plattformsekonomi

Med företag som Uber och Foodora är Transport det LO-förbund som först kommit att påverkas av utvecklingen inom plattformsekonomin.

Men ingenting talar för att det kommer att bli det enda. Transports utredare Antti Vainio har specialstuderat den nya ekonomin och de företag som verkar inom Transports avtalsområden (nov 2016).