Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Michaela Leo

Michaela har bloggat i åtta år

Michaela Leo har bloggat sedan 2004. Under den tiden har bloggen gått från personlig dagbok till ett forum för hennes politiska och fackliga engagemang. Som ordförande i avdelning 4 hoppas hon att fler inom Transport hakar på.

För Michaela Leo var det naturligt att börja blogga. Som 80-talist har hon vuxit upp med datorer och internet och började sin bana med dagböcker på ungdoms-communitys som Lunarstorm. Att därefter skaffa en blogg var enkelt. I början hade den mer karaktären av publik dagbok. I dag är den framförallt ett medel för att nå ut med sina åsikter om politik och facklig verksamhet. Men drivkraften är den samma.

– Jag har alltid velat kommunicera. Innan jag började med Lunarstorm skrev jag insändare till tidningen Okej, säger hon.

Med åren har hon utvecklat ett mycket mer strategiskt förhållningssätt till sociala medier än vad hon hade i början. Vill hon få ut ett budskap kan hon välja mellan att twittra eller blogga på egna bloggen. Alternativt skriva ett inlägg på löntagarbloggen, som hon och flera andra skribenter delar på. Det senare gjorde Michaela när hon ville kommentera taxiavtalet. Tanken var att även de som inte läser hennes blogg till vardags skulle kunna ta del av hennes åsikter.

– Söker någon på ”taxiavtalet” hittar man löntagarbloggen, som ofta hamnar högt upp i sökningar. Då får man upp mitt inlägg.

En annan sak som har förändrats sedan hon gjorde blogg-debut 2004 är inställningen till privat information på bloggen. Michaela har valt att behålla inlägg ända från 2007 på bloggen, men har rensat upp och tagit bort det som ­numera känns allt för privat.

– Jag står för det jag skrivit men om någon kommenterar ett gammalt inlägg brukar jag svara att det kan ha hänt en del sen dess.

Michaela Leo får kommentarer på det mesta hon skriver, i egna bloggen och på andra ställen. Eftersom hon har valt att förhandsmoderera kommentarerna publiceras inget utan hennes godkännande. Men själv får hon läsa även de otrevliga kommentarerna.

– Men jag tar inte åt mig. Jag jobbar ju som parkeringsvakt, så jag är van!
Ett större problem är hur läsarna tolk­ar det hon skriver.

– Vad jag än säger, oavsett om det är på Facebook, Twitter eller i bloggar så tar folk det som Transports officiella åsikter. Men det är mina personliga synpunkter.

Med tiden har Michaela blivit allt mer medveten om att sociala medier faktiskt är en offentlig arena. Till exempel skriver hon allt mindre om jobbet.

– Jag kan självklart inte vara illojal mot min arbetsgivare. Det har jag inga problem med. Såna saker kan jag lufta vid fikabordet, men inte lägga ut till allmän beskådan.

– Förr kunde jag referera avidentifier­ade historier från jobbet på bloggen. Bland annat för att folk skulle få en annan syn på parkeringsvakter. Men nu läs­er min arbetsgivare bloggen och tycker inte att jag ska skriva om det som händer på jobbet.

Michaela Leo anser att fler borde bli aktiva på sociala medier.

– Med Twitter kan man till exempel få nyhetsuppdateringar snabbare än någon annanstans. Dessutom knyter man många kontakter.

Ett talande exempel är årets årsmöte i en av avdelning fyras sektioner.  Inbjudan gick förutom de vanliga vägarna ut via sociala medier, som Facebook. Resultatet blev 80 anmälda, att jämföra med åtta i en av de andra sektionerna.

Michael Leo är övertygad om att en stor del av förklaringen ligger i att inbjudan spritts brett bland medlemmarna. Fast, lägger hon till med ett leende, en del av den imponerande siffran har nog andra skäl.

– Det beror nog både på Facebook och på bowlingen och fläskfilén efter mötet.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2012-02-29
    av Johanna Kvarnsell

Michael Leo

Bor: Norrköping
Ålder: 31 år
Sysselsättning: Parkeringsvakt och ordförande för Transports avdelning 4.
Bloggar på: Norrköpingsbloggen
Fyra nyanser av rött
Löntagarbloggen
Twittrar som:
@MichisLeo.
Började blogga: Januari 2004.
Skriver om: Politik, fackliga frågor.
Citat ur bloggen: ”Som vi har lärt oss av turerna kring SAP:s förre ordförande så kan man inte ha en partiledare som antingen är okunnig eller kanske rent av ljuger. Då är det bara att avgå. Därför är det intressant att moderaternas partiledare och dessutom ledare för hela den moderatledda alliansen, uppen­barligen är väldigt okunnig eller helt enkelt ljuger om en hel del saker.”

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser