Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Taxiavtalet får hård kritik

Det nya taxiföraravtalet väcker besvikelse bland landets chaufförer. – Det är förfärligt dåligt. Jag förstår inte varför Transport la sig. Om vi ställt färdtjänstbilarna i Jönköpings län på julafton hade det blivit kaos, säger chauffören Mats Lindqvist.

Han sitter i styrelsen för Transportklubben på Tunabergs Taxi. Klubben har kämpat hårt för att få till ett separat avtal för färdtjänstförarna. Till skillnad från chaufförerna, som kör taxi för en viss procentsats på inkört belopp, kan chaufförerna inom färdtjänsten inte påverka sin lön genom att ta fler körningar.
Dagens konstruktion är värdelös för anställda som kör samhällsbetalda resor som skolskjuts och färdtjänst, anser Mats Lindqvist och kollegorna.

– Taxidelegationen har inte lyssnat på medlemmarna. Centrala ansvariga ombudsmannen får väl komma ner till oss och förklara hur det kunde bli så här. Jag har inte hunnit räkna exakt än, men höjningen för oss lär inte bli mer än 80 öre i timmen.

Lindqvist påpekar att de retroaktiva pengar många hoppats på också uteblir. Det förra avtalet löpte ut den 30 juni i år.

– Vi fick inget retroaktivt i förra omgången heller. Hur ska vi nu kunna rekrytera nya medlemmar med det här avtalet? Och hur ska företagen få tag i förare till färdtjänsten?

– Enda sättet för oss att tjäna mer är väl att jobba extra och köra ”vanlig” taxi i helgerna, men då bryter vi ju mot vilotiderna. Jag förstår inte varför vi ska få mycket sämre avtal än medlemmarna i Transports övriga branscher. Vi har ju samma kostnadsutveckling som andra i samhället.

Färdtjänstförare Lindqvist avfärdar argumentet om att det dåliga fackliga engagemanget inom taxibranschen gör det omöjligt att teckna bra avtal. I Jönköpings län uppskattar han att 25–30 procent av förarkåren är medlemmar i Transport. Han ser framför sig hur kaos skulle ha utbrutit om färdtjänstchaufförerna enats om att ställa sina bilar under storhelgen.

– Det blir ju ett förfärligt gnäll på beställningscentralen bara en bil går sönder. Jag tror ”Greta” och ”Sture” skulle ha en viss förståelse för oss. Vi har ju ett stort ansvar för våra kunder, att hämta dem inne i lägenheten och så vidare. Vissa av dem vet ju knappt själva vart de ska, men vi ser till att de kommer fram. Det får vi ingenting för.

Emma Lundberg är ordförande i Transports taxiförararsektion i Stockholm. Även hon anser att taxiföraravtalet står och stampar på samma fläck. Skälet är svårigheten att rekrytera medlemmar, anför hon.

– Vi skulle behöva göra en ordentlig genomgång av taxibranschen i hela Sverige. Taxichaufförerna har egentligen inte fått någon reell löneökning på tio år. I praktiken är det en lönesänkning. Förarna får jobba hårdare för lägre lön.

Ordföranden i Transports taxisektion på avdelning 3 i Göteborg heter Kenneth Wilhelmsson. Han har själv inte hunnit sätta sig närmare in i avtalet än, men konstaterar att det undertecknades ”skyndsamt”, alldeles före jul.

– Många medlemmar hör av sig till oss och är missnöjda, säger han.

Den fackligt engagerade taxichauffören Björn Lif i Umeå är heller inte glad över avtalet. Så här blir det när människor inte går med i facket. Vi kommer att få se fler dåliga avtal i branscher med låg organisationsgrad framöver, resonerar Lif.

– Den så kallade garantilönen går inte att leva på. Vi får ingenting för ob och övertid och vi kan schemaläggas för gratis passning dygnet runt. Det saknas ofantligt mycket regleringar. Att hitta något positivt i det här avtalet är svårt. Men man är ju i alla fall fall försäkrad om man jobbar i ett företag med kollektivavtal, säger Björn Lif. 

Han har fått en rad mejl från besvikna medlemmar som undrar om de ska lämna Transport nu.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2011-12-29
    av Justina Öster

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet