Gå till mobilversionen av transport.se
  • Bli medlem
  • Kontakta A-kassan: 010-480 35 00 mån-fre 9–11
  • Kontakta Transport: 010-480 30 00 mån-fre 8–18

Texten publicerades som debattartikel i Trelleborgs Allehanda och Hallandsposten den 27 september.

Ljuduppläsning

"Sveriges Hamnar vill köra över sina anställda"

2012-09-27

Det blir konflikt i Sveriges hamnar. Transport säger nej till medlarnas bud. Det här är en ideologisk fråga som handlar om inflytande på arbetsplatsen i första hand och pengar i andra hand.

Sveriges Hamnars vd Peter Jeppsson säger att hamnarbetare har för hög lön. Ändå vill han ge dem ännu mer, 1 200 kronor i månaden. Ett erbjudande som är det högsta vi från LO-kollektivet sett på länge. Då ställer man sig genast frågan varför? Något annat ligger uppenbarligen bakom, och det är därför Transport förkastat arbets­givarnas bud, även om det vid en första anblick kan tyckas generöst. Arbetsgivarna med Peter Jeppsson i spetsen är ute efter makten över de arbetande människorna i hamnarna.

Hamnarbetaravtalet är ett avtal som hela LO-familjen är mycket stolt över. Det är ett av våra starkaste. Avtalet värnar dem som faktiskt gör jobbet och deras villkor. Det är ett stabilt avtal som ger en skälig lön, något som för övrigt alla arbetare borde ha rätt till. Detta vill nu arbetsgivarna komma åt med ett sockrat avtalsförslag. Hamnarbetarna har i dag god kontroll över sina arbetstider. Detta är ett kärnvärde som vi ser mer och mer försvinner. Rätten att veta att man kan hämta sina barn på förskola. Rätten att båda föräldrarna kan ta samma ansvar för familjen. Självklarheter som blir ovanligare om arbetsgivare som Sveriges Hamnar får bestämma.

Transport kämpar för att alla våra medlemmar ska ha inflytande över arbetstidens förläggning för att få arbetslivet att fungera ihop med privatlivet. Sveriges Hamnar vill med kort varsel och utan förhandling kunna ändra de arbetstider man varit överens om. Jeppsson använder själv begreppet beordrad övertid. Tyvärr blir det allt mer ovanligt på den svenska arbetsmarknaden att arbetarna kan säga stopp när arbetsgivarna vill ändra scheman eller arbetstidens förläggning. Transport­arbetareförbundet kommer alltid kämpa för våra medlemmars möjligheter att kunna få ihop livspusslet.

Transportarbetareförbundet ställde bara två krav i förhandlingarna med Sveriges Hamnar, nämligen ett tolvmånaders avtal samt en löneökning på 774 kronor per månad. Det är på dessa två modesta krav som Sveriges Hamnar svarar med sina långtgående krav på förändringar av arbets- och övertidsregler.

 

Lars Lindgren

Lars Lindgren

Förbundsordförande Svenska Transport­arbetareförbundet

 

  • Publicering

    Senast reviderad: 2012-09-27

Ordlista A–Ö
Stäng

Ordlista A–Ö

I fackliga sammanhang förekommer en del ord som kan behöva förklaras lite närmare. Här kan du ta reda på vad de olika orden betyder. Klicka på en bokstav för att komma till önskad del i ordlistan.

  • Klicka på det ord till vänster som du vill få en förklaring till.

sidetabs.tab2
Stäng

Feedback

Välkommen med dina synpunkter, undringar och förslag. Det kan gälla vår webbplats, ditt medlemskap eller vår verksamhet i stort.






Ditt meddelande är skickat.

Svenska Transportarbetareförbundet